Veicina patriotismu un piederības sajūtu Latvijai

- 26.Novembris, 2024
PROJEKTS
Laikrakstā

Valsts aizsardzības mācība (VAM) no 2024. gada 1. septembra ir obligāti iekļaujama vidējās izglītības programmā, kā to nosaka Izglītības likums un MK noteikumi nr. 416 «Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem». Iepriekš VAM īstenošana bija skolu brīvprātīga izvēle.

Kā ar VAM apgūšanu veicas mūsu novadā, jautāju Valmieras novada Izglītības pārvaldes izglītības satura un kvalitātes vadītājai ILZEI KAPMALEI.

 

Vai bijušas problēmas ar pasniedzēju nodrošināšanu VAM?

VAM pasniedz jaunsargu instruktori, kuriem ir atbilstoša izglītība un profesionālā kvalifikācija, ko nosaka Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likums. Instruktoru nodrošināšana ir Jaunsardzes centra kompetencē. VAM programmas īstenošanai Valmieras novadā Jaunsardzes centrs nodrošina 18 instruktorus.

Pēc kādas mācību programmas priekšmets tiek apgūts?

VAM īstenošana notiek pēc Jaunsardzes centra izstrādātas mācību kursa programmas un izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas kārtības. VAM ir viens no Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas pamatkursiem. Tā apguve notiek vienu dienu mēnesī 8 mācību stundas, izņemot septembri un janvāri, divus secīgus mācību gadus, paredzot kursa apgūšanai 112 mācību stundas. VAM kurss sastāv no trim moduļiem: pilsoniskā aktivitāte valsts drošības kontekstā; noturība krīzes situācijās un vadība; valsts aizsardzības iemaņas.

No kuras klases skolēni šo mācību apgūst?

VAM programma tiek apgūta 10. un 11. klasē. Pēc tās apgūšanas izglītojamajiem ir iespēja piedalīties Jaunsardzes centra organizētajā VAM nometnē.

Lai gan ir pagājuši vien nepilni divi mēneši, kopš VAM programmas īstenošana skolās ir obligāta, jau tagad gan skolēni un viņu vecāki, gan pedagogi to vērtē pozitīvi, jo skolēniem, apgūstot valsts aizsardzības prasmes, tiek veicināts patriotisms un piederības sajūta Latvijai. Skolēnu vidū īpaši iecienītas ir praktiskās nodarbības, kur teoriju izmēģināt paraugdemonstrējumos.

Vai novadā VAM tiek nodrošināta nepieciešamā materiāli tehniskā bāze?

VAM programmas īstenošanai nepieciešamos materiāltehniskos līdzekļus, kā arī to pārvaldību un loģistiku nodrošina Jaunsardzes centrs. Izglītības iestādes savukārt nodrošina īstenošanai nepieciešamo mācību telpu un telpu materiāltehnisko līdzekļu glabāšanai.

Vai arī jaunāko klašu skolēniem atbilstoši vecumam ir iespēja apgūt līdzīgu izglītības programmu?

VAM, kā jau pieminēju, tiek īstenota kā programma vidējās izglītības posmā 10. un 11. klašu skolēniem. Savukārt jaunākā vecuma skolēniem no 10 gadu vecuma Jaunsardzes centrs lielākajā daļā Valmieras novada skolu īsteno jaunsargu interešu izglītības programmu.

Gan VAM, gan jaunsargu interešu izglītības programmas veiksmīga īstenošana var notikt, tikai sadarbojoties iesaistītajām pusēm. Detalizētu informāciju par sadarbību minēto programmu īstenošanā un arī citās patriotiska rakstura aktivitātēs visprecīzāk varētu sniegt jaunsardzes instruktori un skolu direktori.

 

Sarunu turpinām ar jaunsargu instruktori, virsseržanti LITU MEISTERI.

 

Valsts aizsardzības mācību apgūt sākāt vieni no pirmajiem, un šajā ziņā pieredze noteikti jau gūta.

Jā, Valmieras 5. vidusskolā Valsts aizsardzības mācība aizsākās jau kopš 2019. gada. Šī skola bija viena no tām, kas pieteicās, kad šo mācību varēja īstenot kā izvēles priekšmetu.

Vai, skatoties no šodienas skatupunkta, kad mācība ir obligāta, saskatāt atšķirību?

Atšķirības, manuprāt, nav. Taču VAM apgūstot kā izvēles priekšmetu, skola saprata, kā strādā sistēma, kā, ienākot jaunajam mācību priekšmetam, sakārtojams stundu saraksts. Ir sarunāta noteikta diena, un es kā instruktors eju un mācu – problēmu nav. Mācības apgūšana notiek klasē. Pagājušajā gadā kā izvēles priekšmetu VAM sāka un šajā mācību gadā turpina apgūt 11.b klase, klāt nākušas divas desmitās klases. Līdz šim VAM tika īstenota tikai klasēs ar policijas mācību novirzienu. Jaunums tas bija 10.a – cita novirziena klasei.

Ko skolēni ir iemācījušies?

Manuprāt, jau daudz. Piemēram, ko darīt, ja ir izlādējies mobilais telefons un karte ir pieejama tikai papīra formātā, kā šādos apstākļos orientēties svešā vietā. Arī to, kā krīzes situācijā rīkoties ar to pašu 72 stundu mugursomu. To mācījāmies jau desmitajā klasē, bet pa laikam šīs tēmas atkārtojam un papildinām. Ir apgūti arī pirmie soļi šaušanā, tiesa, viņi šauj tikai ar pneimatiskajiem ieročiem, bet tas neko daudz neatšķiras no šaušanas ar īstajiem. Šaušanas nodarbības notiek turpat skolas teritorijā. Un, kad pamati ir apgūti, piemēram, izvēloties iestāties valsts aizsardzības dienestā, šīs zināšanas noderēs.

Tieši tāpat vienpadsmitie ir apguvuši sakaru mācību – kā rīkoties ar rāciju, kā pareizi runāt. No militārā bloka iemaņām apgūti arī ierindas mācības pamati.

Skolēni ir motivēti to visu zināt, viņiem ir interesanti, lai arī kāda novirziena klase tā ir, jo tas ir kaut kas jauns.

Tātad mācības notiek gan klašu telpās, gan ārā – arī ziemā?

Jā, piemēram, ierindas mācība, arī orientēšanās nodarbības turpat skolas teritorijā. Bija nodarbība «Kāpēc lietas ir redzamas?», meklējot nomaskētas lietas dabā. Protams, vispirms bija jāapgūst teorija, pēc kādām pazīmēm priekšmetus var atrast, kas nodod to atrašanos. Jaunieši varēja praktiski sevi pārbaudīt.

Kā tiek vērtētas iegūtās zināšanas? Vai tāpat kā citos mācību priekšmetos?

Atzīmes netiek liktas, vērtējums ir: nav apgūts, daļēji apgūts, apgūts. Labāk vai sliktāk, bet nepieciešamās zināšanas iegūst visi. Par to gan labāk varēs spriest mācību gada beigās maijā, kad būs visa gada rezultātu kopsavilkums.

Cik skolēnu jums pavisam ir?

Valmieras 5. vidusskolā VAM pasniedzu trim klasēm, trim arī Viestura vidusskolā un 11. klasei Valmieras 2. vidusskolā. Visās šajās skolās jaunieši ir motivēti jauno priekšmetu apgūt, un visās tam ir radīti nepieciešamie apstākļi.

Mūsdienu jauniešu lielākā daļa ir zinoši, daudz kam seko līdzi, man ar viņiem izvēršas interesantas diskusijas. Kad 11. klasē viņiem jāgatavo mājas darbs par Latvijas patriotiem vēsturē un mūsdienās, daudzi dziļāk painteresējas un sagatavo nelielas prezentācijas arī par saviem senčiem kā vēsturiskām personībām, piemēram, piedalīšanos brīvības cīņās. Ja nebūtu uzdota šāda tēma, iespējams, viņi nemaz savas dzimtas vēsturi tā arī neiepazītu.

Kad sākāt strādāt ar jauniešiem?

Jau no 2015. gada strādāju arī ar jaunsargiem, un tie ir jaunieši, kas brīvprātīgi un mērķtiecīgi vēlas darboties šajā valsts aizsardzības jomā. 5. vidusskolas skolēni, kuri sāka mācīties policijas klasē, jau bija informēti, ar ko saistās spēka struktūru ikdiena un pienākumi. Viņi bija ieinteresēti arī par to, ko apgūs VAM nodarbībās. Pat divpadsmitā klase, kuras skolēniem tās vairs nav, gatavojot projektus, izvēlas VAM apgūtās tēmas. Piemēram, divas meitenes izlēmušas projektā izgatavot stacionāros mērķus šaušanas nodarbībām, atstājot tos kā savu ieguldījumu skolai. Protams, Valsts aizsardzības mācībai tas būs ļoti noderīgi. Meitenes pie tā jau strādā, nāk konsultēties.

Šaušanu visi gaida ar vislielāko nepacietību.

Vai ir arī jaunieši, kuri jau izvēlējušies savu dzīvi saistīt ar spēka vai militārajām struktūrām?

Jā, viņi izvēlas darbu policijā, Robežsardzē, Ugunsdzēsības un glābšanas dienestā. Ir arī tādi, kuri izvēlējušies iestāties Nacionālajā aizsardzības akadēmijā un iegūt augstāko militāro izglītību. Vairākas meitenes iestājušās Zemessardzē.

Taču arī jauniešiem, kuri izvēlēsies citu dzīves ceļu, Valsts aizsardzības mācības stundās un nometnēs iegūtās zināšanas noteikti noderēs.

2022./23. mācību gada Valmieras 5. vidusskolas 11.b klase pēdējās VAM nodarbības kopbildē kopā ar Litu Meisteri. Foto no personiskā albuma

 

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.Par projekta «Vidzemnieka kods» saturu atbild projekta īstenotāja SIA «Imanta info».Projekta Nr. 2024.LV/RMA/1.6.1/007


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru