Jauni autobusi un neskaidrība par valsts plāniem
Pašvaldības piedāvāto pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem – nokļūšana uz darbu un mājup pieaugušajiem, uz skolu un mājup skolas bērniem, piekļuve dažādām lokālām institūcijām, kas atrodas pilsētā vai citā lielākā novada centrā...
Šīs lietas visciešākā mērā saistītas ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Valmieras pilsētā, bijušā Valmieras rajona robežās un vēl tālāk pasažierus tuvākos un tālākos ceļos jau gadu desmitiem ikdienā izvadā vietējo pašvaldību savulaik izveidots pasažieru pārvadātājs SIA VTU Valmiera. Tradīcijām bagāts autotransporta uzņēmums, kura pirmsākumi Valmierā meklējami pirms 75 gadiem 1945. gada 1. decembrī un kurš savā pašreizējā veidolā specializējies tieši pasažieru pārvadājumos, līdz šim sekmīgi šajā nišā konkurējot ar privātajiem pasažieru pārvadātājiem.
Sagaidot uzņēmuma nopietno pusapaļo jubileju, šoruden VTU Valmiera sev un visiem tiem pasažieriem, kuri ikdienā brauc pilsētas maršrutos Valmierā un tuvējā piepilsētā, pasniedzis sengaidītu dāvanu – deviņus pilnīgi jaunus Polijas uzņēmumā Solaris ražotus pilsētas autobusus ar hibrīda dzinēju, kur busu uz priekšu, piemērojoties konkrētai situācijai, dzen vai nu dīzelis, vai elektrodzinējs. Sīkāk par šo patīkamo jaunumu stāsta VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs OSKARS SPURDZIŅŠ.
Sanāk, ka jubilejas priekšvakarā paši sev esat sagādājuši skaistu dāvanu – jaunos pilsētas autobusus.
Trīs gadus šī dāvana nāca (smejas)! Cerējām uz busiem jau pērn, taču, ņemot vērā pandēmiju, tas vairāk ar rūpnīcu saistīts, visu sanāca realizēt tikai šoruden. Faktiski šis ir ceturtais piegājiens ceļā uz jaunu pilsētas busu iegādi. Pirmajā reizē mūs izbrāķēja Iepirkumu uzraudzības birojs, tad paši atteicāmies no ļoti dārgā Volvo piedāvājuma, trešajā reizē kaut kas nesanāca ar Nolikumu, to nācās piekoriģēt... Nu beidzot rezultāts ir sasniegts.
Jaunie busi vizuāli izskatīgi, praktiski – no izmantoto materiālu viedokļa – salona apkopšanā, aprīkoti ar modernu elektroniku un, protams, videi draudzīgāki par līdzšinējiem tikai dīzeļiem. Kādas ir šoferu atsauksmes pēc pirmo pāris nedēļu ekspluatācijas?
Mēs tā nedarījām, ka ar pirmo dienu visi deviņi dotos maršrutos. Šis process notiek lēnām. Pirmkārt, pie jaunajiem autobusiem jāpierod šoferiem. Otrkārt, mūsu uzņēmuma informātikas speciālists ļoti nopūlējās, lai Polijā ražotam autobusam datorsistēmā sakārtotu visu maršrutā esošo pieturu sistēmu. Mēs zinām, cik sarežģīti Valmierā ir pilsētas maršruti, kur vai katrs līkums ierēķināts. Tas ir tikai tāpēc, ka pašvaldība te patiešām nākusi pretī teju katram potenciālajam pasažierim. Lai šo informāciju savadītu autobusa datorprogrammā, lai to visu brauciena laikā bez kļūdām informators paziņotu, tur ir ieguldīts baigais darbs! Tāpēc jaunie autobusi sākuši kursēt varbūt nedaudz vēlāk, nekā to sākotnēji gribējām. Pašlaik Valmieras maršrutos brauc pirmie trīs četri Solaris autobusi, pamazām jau viss process aizies. Arī šoferiem jāpierod, jau drīzumā izvērtēsim pirmo nedēļu rezultātus: kā šoferi brauc pagriezienus, cik ekonomiski brauc un kā prot apieties ar elektroniku. Dažam nedaudz bailes, cits atkal pārgudrs, saspiedis jau visas iespējamās pogas, kādu pat par daudz...
Kas tiks darīts ar līdz šim pilsētas maršrutos izmantotajiem dīzeļiem?
Viena daļa ir lūžņu kandidāti. Daļa no šiem busiem varbūt labi izskatās no malas, taču tie jau lietoti tika šī gadsimta sākumā pirkti. Pie labas pieskatīšanas un remontēšanas tie vēl varētu braukt, taču autoparks ir jāmaina. Labi, ka pieejama Eiropas nauda, paši mēs to visu nevarētu atļauties. Tagad mūsu līdzfinansējums ir tikai apmēram trešdaļa no kopējās summas. Plānojam, ka nākamgad mēs varētu dabūt desmito Solaris ar hibrīda dzinēju, tam naudai šī projekta ietvaros vēl vajadzētu pietikt. Lai pilnībā šo pilsētas maršrutu autobusu parku nomainītu, vēl vajadzētu klāt divus busus, iespējams, tie jau pat varētu būt pilnīgi ar elektrisko piedziņu.
Vai ar šo pirkumu tiks uzlabotas iedzīvotāju pārvietošanās iespējas? Koncentrējamies šoreiz uz Valmieras pilsētas maršrutiem...
Protam, to nodrošināsim. Ne jau velti nopirkām jaunos autobusus. Lai tie būtu, pirmkārt, ērti, otrkārt, jauni un arī videi draudzīgāki, treškārt, mēs jau arī attīstām pilsētas maršrutus, lai braucējiem būtu pieejamība arvien vairāk vietām Valmierā un piepilsētā. Tagad, piemēram, tiek pētīts maršruts saistībā ar Mālu ielu, kur veidojas jaunais dzīvojamo namu masīvs. Faktiski nav vairs runa, kur braukt, bet – cikos braukt, lai pasažieriem būtu visizdevīgāk. Protams, pilnīgi katru cilvēku mēs nevaram izvadāt atbilstoši viņa vēlmēm, tas pašvaldībai izmaksātu neprātīgi dārgi. Taču mēs cenšamies visus izbraukt, un tad nu Valmieras domei jācenšas to visu apmaksāt. Jo ir pieņemti politiski lēmumi par pensionāru un skolēnu braukšanu pilsētas maršrutos. Vienubrīd šo iespēju skolēni izmantoja, vienkārši vizinoties autobusos, bija gadījumi, kad vairs īsti nezināja, kā pēc tam mājup nokļūt... Taču tās ir nianses. Domāju, ka sabiedriskā transporta pieejamība Valmierā šobrīd ir pietiekami labi nodrošināta.
Daudzi runā par sarežģītu pilsētas maršrutu shēmu...
Tā patiešām ir sarežģīta. Taču vienkāršāka tā nebūs, kamēr cilvēkiem būs vēlmes katram iekāpt autobusā vai izkāpt pēc iespējas tuvāk savai mājai. Un arī darīt to dažādos laikos. Mēs nesniedzam taksometra pakalpojumus! Ir divas lietas, kurām mēs pakārtojam laika grafiku maršrutos. Darba dienas sākums un darba dienas beigas maiņām Valmieras stikla šķiedrā un citos lielajos pilsētas uzņēmumos plus vēl skolas. Līdz ar to viss pārējais ir pakārtots šīm primārajām lietām.
Vai pilsētas maršruti piemēroti arī vilcieniem?
Jā. Vilcienu kustības grafiki tik strauji mainījās, ka viņi paši šos laikus neievēroja. Protams, ka mēs piemērojāmies! Pērn vilcieni, kad pārkārtoja savus grafikus, reizēm kavēja, pienāca stacijā vēlāk... Protams, mēs nevarējām gaidīt. Kolīdz gaidām, tā atkal mūsu grafiks kavējas... Tā ir ļoti sarežģīta sistēma, kurā jāievēro laika situācija.
Ja paveramies jau plašāk – bijušā Valmieras rajona robežās, piemēram, kā būs ar pasažieru pārvadājumiem pēc tam, kad būs īstenota reģionālā reforma?
To mēs nezinām, tas ir reformas jautājums, par ko Autotransporta direkcija neatbild. Personīgi mani, kā savulaik valsts darbu ministrijā strādājušu, izbrīna tas, ka desmitgades pārvadājumu iepirkumu galīgi nesaistīja kopā ar reģionālo reformu. Es brīnos par to! Satiksmes ministrija uzskata, ka tā ir tikai VARAM problēma, domāju, ka arī Valmieras pašvaldībai šodien nav īsti priekšstata par to, kā tas viss būs. Piemēram, šodien Kocēni, Burtnieki, Rūjiena – tie mums ir lauku maršruti, kas ir iekšā iepirkumā, valsts konkursā. Bet kā tas viss būs, kad būs lielais Valmieras novads, un kāda būs braukšana novada iekšienē, par to man kā uzņēmuma vadītājam skaidrības nav, neesmu nekur par to vēl varējis atrast ko palasīt. Saprotu, ka mūsu valstī reformas notiek katra par sevi, nekas nav saistīts kopā: kā sanāks, tā sanāks... Pirmkārt, tā ir izšķērdība naudas ziņā, otrkārt, nav zināms, ka būs pēc kāda laika. Bet tā tas notiek. Manuprāt, īsti pārdomāti tas nav, pirms izsludināja šo lielo iepirkumu, vajadzēja jau zināt, kas notiks pēc reformas. Šobrīd VARAM ir par sevi, Satiksmes ministrija par sevi. Var jau būt, ka Rīgā zina, kā būs tad, kad būs jaunie novadi, taču līdz mums šāda informācija nav nonākusi. No vienas puses tās – pasažieru pārvadājumi un reģionālā reforma – ir divas dažādas lietas, taču, manuprāt, tās tomēr sajūdzas kopā. VTU Valmiera ir pašvaldību uzņēmums, mums ir līgumi un, cerams, arī uz priekšu būs līgumi. Kā līgumos būs rakstīts, tā mēs brauksim. Taču kā pilsonis es domāju, ka prātīgāk būtu bijis, ja viss būtu pārdomāts, kā viss realizēsies pēc reģionālās reformas un kā to visu tomēr sasaistīt kopā.
ĒRTS PASAŽIERIEM. Jaunā Valmieras pilsētas maršrutu busa salons. Pa kreisi lejā uz grīdas redzama viegli atvāžama platforma ratiņu iestumšanai un izstumšanai.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv