Klikšķi pāri līķiem
Plašu rezonansi sabiedrībā izraisīja nepatiesa ziņa – stāsts par it kā Liepājā atrastu mirušu zīdaini un meklēšanā izsludināto māti. Vairāk nekā septiņi tūkstoši cilvēku "Facebook" dalījās ar šo ziņu, bet policija informācijas izplatītāju nemaz nemeklēs, jo nav neviena cietušā.
Nepatīkamais incidents ar mazuli un māti patiesībā bija noticis Lietuvā. Portālā "apollo.lv" varam atrast 10. decembra ziņu par šo faktu ar atsauci uz Lietuvas policijas oficiālo "Facebook" kontu, ka tiek meklēta Lietuvas pilsone. Portāls "ienac.lv" ziņu ar sagrozītiem faktiem, ka tas noticis Liepājā, publicējis nākamās dienas vakarā, bet vēl pēc dienas Valsts policija aicināja cilvēkus pārdomāt saturu, ar ko viņi dalās, un sniedza aprakstu par patieso situāciju.
Ar Valsts policijas "Facebook" ierakstu, kurā tiek aicināts neizplatīt viltus informāciju, dalījušies mazāk nekā trīs tūkstoši cilvēku. Tam ir vairāk nekā 300 komentāru. Nepatiesajai ziņai ir mazāk par 10 komentāriem, bet vairāk nekā septiņi tūkstoši lietotāju ar to ir dalījušies. Diemžēl pat pēc gadījumiem, kad viltus ziņu izplatītājus pieķer un mēģina sodīt, izskatās, ka klikšķu mednieki joprojām ir ļoti populāri.
Atverot "ienac.lv" var izlasīt kādu rakstu, kurā vēstīts par to, kā piedzēries morga darbinieks seksuāli izmanto jaunas meitenes līķi. Šoreiz nav atsauces uz valsti, kurā noticis incidents, bildē redzams vīrietis un pievilcīga jauna meitene. Pie raksta ir atsauce uz portālu "apollo.lv", bet tur savukārt ir atsauce uz mediju "DailyMail". Atverot oriģinālās ziņas avotu, varam noprast, ka vīrietis uzdzīvojis pēc savas Brazīlijas komandas uzvaras, rakstā nav ne vīrieša, ne jaunās sievietes foto. Kā "ienac.lv" tika pie personībām un foto?
Portālā "ienac.lv" redzam, ka konkrētā raksta autore ir kāda Līga Andersone. Atverot sadaļu "Mūsu komanda", var redzēt, ka viņa ir arī galvenā redaktore. Pārbaudot meklētājā "Google", vai attēls un persona ir īsti, tas neatrod tieši tādu pašu foto, un sieviešu ar šādu vārdu un uzvārdu ir daudz, lai to būtu vienkārši un ātri pārbaudīt. Bet kā ar pārējo komandu?
Sarmīte Markoviča esot redaktore. Foto redzama dzīvespriecīga sieviete ar ziediem rokās, bet, pārbaudot "Google", tiek "izmests" "Twitter" konts, kura īpašniece ir Kati Holland no Losandželosas, konts izveidots 2017. gadā. Tāpat aplūkojam arī citus komandas biedrus. Fotogrāfs Mārtiņš Drevnieks vietnē "vk.com" atrodams kā Igor Ogurcov, ir citas bildes dažādos leņķos, ar šādu vārdu viņu var atrast sociālajā medijā "Facebook", bet neviena Mārtiņa Drevnieka. Direktors Aivars Mūrnieks "vk.com" atrodams kā Igor Braga, bet reklāmas projektu vadītājs Kristaps Meiders, jauns vīrietis ar koptu bārdu, plaši redzams citās internetā vietnēs, kur aprakstīts, kā izaudzēt bārdu, viņš portālā "ieguldijumi.lv" parādās kā viens no komandas, un izmantots ir tieši tas pats foto, līdzīgi ir arī ar portāla vadītāju Edgaru Gritānu. Vietnē "ieguldijumi.lv" cilvēks ar tādu pašu foto ir atspoguļots kā laimīgs klients, kas sniedzis vairākas atsauksmes. Tas dara bažīgu, un tāpēc ir būtiski apzināties, kas ir medija īpašnieks un kas ir satura radītājs. Portāla "ienac.lv" komanda neatstāj uzticamu iespaidu, foto ņemti internetā, bet ziņas tiek pielāgotas, lai veicinātu klikšķus un vietnes apmeklētību.
Portāla veidotāji nemaz nav reāli cilvēki, to viegli var pārbaudīt pameklējot, vai attēls atrodams meklētājā "Google". Foto no vietnes "ienac.lv" sadaļas "Mūsu komanda".
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv
Kremļa projekts?