Par kvalitāti, pieejamību un efektivitāti
Izglītības kvalitātes uzlabošana un konkurētspējīgas skolotāju atalgojuma sistēmas radīšana bijušas visu līdzšinējo valdību darba kārtībā. Arī Laimdotas Straujumas vadītā Ministru kabineta sēdēs ar izglītību saistītie jautājumi tiek skarti visai bieži. Par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) prioritātēm šajā un turpmākajos gados, kā arī par jaunā pedagogu darba samaksas modeļa aprobācijas posmiem un izstrādes gaitu stāsta IZM valsts sekretāra pienākumu izpildītāja EVIJA PAPULE:
«Pamatprincipi ir kvalitāte, pieejamība un efektivitāte, kas sasaucas arī ar pagājušajā gadā pieņemto, Saeimā apstiprināto izglītības attīstības pamatnostāju 2014. — 2020. gadam. Pašlaik esam izsludinājuši apstiprināšanai Ministru kabinetā rīcības plānu, bet no iepriekšējā gadā paveiktā gribu atzīmēt brīvpusdienas 1. — 3. klasei, svešvalodu mācīšanu no 1. klases, tiek risināti arī jautājumi, kurā brīdī parādās otra svešvaloda — patlaban to māca no 6. klases. Esam arī par noteiktu summu palielinājuši pedagogu atalgojumu. Vēl mums ir pozitīvas iestrādes un labas, starptautiski atzītas programmas profesionālajā izglītībā, sadarbojoties ar darba devēju organizācijām visā Latvijā. Esam panākuši finansējuma palielināšanu zinātnei jeb valsts pētījumu programmām, un jādomā, ka būtisks panākums ir pieņemtās valsts valodas pamatnostādnes 2015. — 2020. gadam. Par 2015. gada prioritātēm esam izvirzījuši satura jeb kvalitātes uzlabošanu saistībā ar ES fondu atbalstu, tāpat arī satura reformu pilnveidi un pabeigtību profesionālajā izglītībā, vairāk strādājot ar modulārajām programmām un pabeidzot jaunu profesiju kvalifikācijas standartu, programmu un metodisko materiālu izstrādi. Pie prioritātēm pieskaitāma arī pedagogu atalgojuma jaunā modeļa izstrāde un ieviešanu, jauna finansēšanas modeļa izstrāde paredzēta arī augstākajā izglītībā, panākot šajās jomā efektīvu resursu izmantošanu. Protams, turpināsies arī zinātniski pētniecisko institūciju konsolidācija, tādējādi īstenojot pieņemto izglītības attīstības rīcības plānu. Pedagogu darba samaksas jaunā modeļa izstrādes mērķis ir izveidot caurskatāmu un visiem skolotājiem labi saprotamu atalgojuma aprēķināšanas sistēmu, kuras papildu uzdevumi — mazināt skolotāju pārslodzi, apmaksāt tos pienākumus, kas skolotājiem pēc amata apraksta arī būtu jāapmaksā, un risināt pedagogu atalgojuma paaugstināšanu. Līdztekus mēs risinām vairākas savstarpēji saistītas lietas, piemēram, mums ir jāatrisina, kā atrast papildu finansējumu, lai pirmajās divās klasēs varētu strādāt divi skolotāji, gadījumos, ja bērnu skaits pārsniedz noteiktu skaitli. Notikušas arī sarunas ar vecāku organizācijām, savukārt pašvaldības esam aicinājuši domāt ne tikai par struktūrfondu apguvi skolu tīkla sakārtošanai, bet arī par skolu vides uzlabošanu, kas ir viens no priekšnoteikumiem jaunā modeļa ieviešanai.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv