Artūrs Bērnieks dzīvē un mākslā
5. turpinājums. Iepriekšējais 29. maija numurā.
Grafika. Zīmējumi
Artūrs Bērnieks darbojās arī glezniecībā un grafikā. Glezniecībā viņu maz saista gaismas un ēnu spēles ietekme uz krāsu un formu, jo pieeja, gleznojot ainavu, nesniedzas tālāk par pasīvu apkārtējās pasaules atspoguļojumu. Savās gleznās viņš parāda dokumentāli vispārinātu un visiem ierastu ainavu. Visbiežāk gleznas tapa, atrodoties konkrētā vietā un laikā. Labs piemērs ir 1926. gadā gleznotā ainava “Duntes dzirnavu ezeriņš” no Limbažu muzeja kolekcijas. Blakus šādiem dokumentāliem gleznojumiem A. Bērnieks gleznojis arī simboliski mistiskas kompozīcijas. Šajās gleznās viņš atteicies no dabas vērošanas kā iedvesmas avota un kompozīciju pamatā ir vispārināta, subjektīvu un dekoratīvu simbolu veidā izteikta ideja, kurā dominē prāta spēlēs balstīta iztēle.
Ar savu stilu, kas atrada sabalsojumu ar simbolismu un misticismu, mākslinieks sevi spilgti pieteica tušas zīmējumos. Dominējuši vizuālie motīvi, ko A. Bērnieks novērojis cilvēku sejās, augos, dzīvniekos un arhitektūras elementu formās.
1961.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv