Šovs vēl tikai sāksies
Polittehnoloģiju bukmeikeri šogad aplauzušies divas reizes. Tā viņi neticēja, ka Lielbritānijā referendumā varētu uzvarēt Brexit piekritēji, tā viņi šorīt ar apmulsumu sejās bija spiesti uzņemt ziņu, ka ASV prezidenta vēlēšanās uzvarējis republikānis Donalds Tramps, nevis līdz tam it kā nelielu pārsvaru gandrīz visās iespējamajās aptaujās un pat dažādu dzīvnieku — pareģu izrādēs rādošā demokrātu partijas kandidāte Hilarija Klintone.
Te gan nenākas runāt par katra līdz šim ASV vēsturē no abām pusēm netīrākās pirmsvēlēšanu kampaņas indivīda pienesumu batālijās par krēslu Ovālajā kabinetā. Skaidrs, ka te no abām pusēm bija smags un nogurdinošs komandas darbs, kurā Trampa padomdevēji izrādījās spēcīgāki par Klintones virziena rādītājiem. Tieši tādā veidā ekscentriskais miljardieris atrada to īsto stīgu, kas visai šokējoši noskanēja vēlēšanu dienā pāri ASV un visai pasaulei. Ļoti iespējams, ka Tramps izmantoja jau pasen Latvijā dzirdētu, taču ļoti iedarbīgu paņēmienu — kā var nesolīt! Radīt 25 miljonus jaunu darba vietu turpmākajos 10 gados — droši viens Tramps pat nav vēl paspējis aizdomāties, kur un kādās nozarēs tas varētu notikt. Taču, piemēram, līdz tam demokrātu kontrolē bijušā Mičiganas štata rūpnieciskajā sirdī Detroitā, tagad pieklusušajā Amerikas automobiļu būves citadelē, tas droši vien nostrādāja, dodot atbalstu republikāņu prezidenta kandidātam. Un neba tur vien. Jo ne tikai sievietes, bet arī vēlētāji parasti mīl ar ausīm. Trampa padomdevēji meklēja un atrada šo auditoriju, kam varbūt mazāk svarīgas bija ASV ārpolitikas aktivitātes, toties vairāk interesēja pašu mājās notiekošais — darba vietas, drošība, pārlieku lielais imigrantu pieplūdums...