Riepu pārstrāde – Latvijas potenciāls Baltijas tirgū
Sakārtojot likumdošanu un attīstot riepu pārstrādes un bitumena ražošanas nozares, Latvijai ir potenciāls kļūt par šīs nozares līderi Baltijas valstīs. Piedaloties pilotprojektā «Nolietoto riepu gumijas granulu pievienošana bitumena modificēšanā un asfaltbetona ražošanā un eksperimentālā ceļa posma ieklāšana», redzam iespēju mūsu valstij attīstīt ar gumiju modificētā bitumena ražošanu, veidot to kā Latvijas biznesa nišu, kas ļautu aptvert ne vien Latvijas, bet arī Baltijas ceļu būvi.
Pasaulē gumijas granulas bitumena modificēšanā un ceļu būvē tiek izmantotas jau vairāk nekā 50 gadus, taču Latvijā esam šī ceļa sākumā, izstrādājot precīzu recepti, kas būtu domāta tieši Latvijas ceļiem. Tomēr, ja domājam par to, ka bitumena modificēšanā gumija varētu būt pamata saistviela, mums ir jādomā arī par to, kur iegūt šos gumijas krājumus. Matemātiski aprēķinot to, cik tonnas granulu būtu nepieciešams ceļu būvei viena gada laikā, būtu iespējams noteikt arī to, cik daudz nolietoto riepu vajadzētu, lai spētu nodrošināt nepieciešamās jaudas pārstrādes rūpnīcās.
Piemēram, Igaunija valstiski ir izlēmusi iet atkritumu, tostarp arī riepu, dedzināšanas ceļu, lai nodrošinātu «Esti Energia» darbību. Pagājušajā gadā mēs no Igaunijas ievedām riepas, lai nodrošinātu mūsu rūpnīcas jaudas, ko šogad vairs nedarām, jo pietiek ar Latvijā savāktajām. Taču, ja riepu pārstrādes nozari attīstītu, mēs varētu izvairīties no tā, ka Igaunija riepas dedzina, un izmantot tās jēgpilnāk – bitumenā.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv