Cita pieeja mācībām

- 7.Marts, 2018
Viedokļi
Laikrakstā

Bērni un jaunieši mūsdienās ir citādi. Ekonomiskās, politiskās un sociālās pārmaiņas ir kardinālas. Tas nozīmē vienu — mainās arī mūsdienu cilvēkam nepieciešamās prasmes un visa izglītības loma. «Pasaules ekonomikas forumā 2017» vēstīja, ka 65% bērnu, kuri tikai sāks skolu, strādās profesijās, kādu pašlaik vēl nav, tāpēc ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē pārskata pašu būtiskāko skolā — ko mācīt un kā mācīt? Valsts izglītības satura centrs (VISC) uzskata, ka pārmaiņām jābūt mācību saturā, mācīšanas pieejā, mācību darba organizēšanā un vērtēšanā. Tāpēc pašlaik tiek strādāts pie tā, lai izstrādātu, aprobētu un pēctecīgi ieviestu tādu vispārējās izglītības saturu un pieeju mācīšanai, lai skolēnos attīstītu 21. gadsimtam svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes.

Projekta «Kompetenču pieeja mācību saturā» portāla «Skola 2030» vadītāja Velga Kakse skaidro, ka šī ir trešā reize kopš Atmodas laikiem, kad Latvijā tiek pārskatīts un izvērtēts mācību saturs. Savu viedokli pauž arī  VISC vadītājs Guntis Catlaks, sacīdams: «Ir jādomā par to, kādas ir katra cilvēka īpašās vajadzības, talanti un spējas, kas būtu attīstāmas.»

Programmas ieviesēji paredz, ka 2030. gadā būs izveidojusies jauna paaudze, kura, pateicoties kompetenču izglītībai, būs spējīga pieņemt lēmumus, izvērtēt sekas un darīt nepieciešamo sev, ģimenei un sabiedrībai kopumā.

Priekšā daudz labojumu

Pašlaik izglītības jomas speciālisti strādā pie mācību satura pilnveides, lai novērstu tā sadrumstalotību un dublēšanos. Pirmsskolas vadlīniju, pamatizglītības standarta izstrāde, ko pavasarī plānots iesniegt apstiprināšanai valdībā, jau izraisījusi domstarpības. Pedagogi uzskata, ka standarta projekts pamatizglītībā tā prasību (sasniedzamo rezultātu) daļā šobrīd ir pārāk vispārīgs. Rodas šaubas, vai uz šāda tipa standarta pamata varēs veidot pārbaudes darbus un eksāmenus, ka skolēniem rezultātā slodze varētu nevis mazināties, bet akurāt pretēji — pieaugt, ka mācību satura apguve un kompetenču sasniegšana klasē ar 10 skolēniem varētu atšķirties no tā, kas būs klasē ar 30 skolēniem, un tās nebūt nav vienīgās problēmas, kuras uzskaitījuši nozares speciālisti.

ARTŪRS SKRASTIŅŠ, Valmieras Valsts ģimnāzijas direktors, uzskata, ka skolas uzdevums ir sagatavot kompetentus un motivētus audzēkņus. Jāņa Līgata foto


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru