Budžeta laika murdziņi
Latvijā rudens allaž ir brīnumu laiks, gandrīz regulāri tas atnāk ar kādu pārsteigumu transporta līdzekļu īpašniekiem. Iemesls pavisam triviāls — valsts budžetu nākamajam gadam stādot, visvieglāk tā ieņēmumu daļā sarēķināt trūkstošos miljonus no turienes, kur ir stingra uzskaite par katru dvēseli, šajā gadījumā transporta vienību. No šejienes, uzliekot kārtējās klaušas, trūkstošo naudu budžetam taču saskrāpēt krietni vieglāk, nekā reāli ko izdarīt, apkarojot ēnu ekonomiku!
Uzskatāms piemērs ir Satiksmes ministrijas vēlme aicināt autobraucējus pārsēsties dabai draudzīgos spēkratos ar mazāku izmešu daudzumu. Bravo, kas gan varētu būt labāks par šo zaļo domu! Apsveicama vēlme valstī, kur ikdienas auto lietotājam ne jau viņa vainas pēc vispirms funktieris nevis par zaļāku, bet par lētāku auto, jo naudas maciņā viņam — pateicoties mūsu valsts nedaudz ieilgušajam veiksmes stāstam — ir tieši tik, cik ir. Un diezin vai kļūs vairāk. Patlaban esošā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa apmaksas sistēma it kā loģiska — atkarīga no auto masas, motora tilpuma un jaudas, tāpēc, piemēram, mazlitrāžas auto īpašniekiem gadā maksā vidēji 50 eiro. Ja kā zaļa auto etalons tiek plānots ļoti modernais un arī dārgais EURO6 dzinējs, tad situācija būs absurda — nodoklis kāps faktiski dabai draudzīgiem auto, kuri, iespējams, desmitgadīgi un kuru vienīgais trūkums būs EURO6 dzinēja neesamība. Tā nu krietni jau palietotam golfiņam, ko cilvēks lēti nopircis ikdienas braukšanai uz darbu kaimiņpilsētā, nodoklis varētu kāpt par gandrīz 100%, kamēr vakar no salona izripinātam 600. klases mersim un tam līdzīgiem biezajiem spēkratiem, kuru īpašniekiem tas galvenokārt ir krāniņu samērīšanas arguments, nodoklis varētu kristies par kādiem 60%... Jaunā sistēma sāpīgi trāpītu arī vieglajam komerctransportam.
Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv